Wat wilt u bereiken met uw website? 

Meer verkopen, betere communicatie of snellere service? Bepaal vooraf de doelstellingen van de site. Dat vergroot de kans op succes.

webdesign houten vipwebdesign

1. Bepaal uw online doelgroepen
Welk publiek wilt u bereiken? Zijn deze doelgroepen online en offline gelijk? Zijn uw prospects wel aanwezig op internet? En wat is hun online gedrag? Gebruiken ze e-mail en social media? Doen ze internetaankopen? 
Door samen met u deze vragen te beantwoorden ontdekt u de overeenkomsten en verschillen tussen uw on- en offline publiek. 
Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van uw internetdoelgroepen welke wij verwerken in de door ons opgeleverde websites.

2. Bepaal uw online activiteiten
Wordt de website een verkoop-, transactie-, service- en/of communicatiekanaal? Of een combinatie? En welke producten of diensten biedt u aan op de site? Product A leent zich bijvoorbeeld heel goed om online te bestellen, maar product B juist niet. Is de hele webshop dan van de baan of kiest u voor verdieping: meer verkopen van hetzelfde product? Uw reguliere strategie hoeft trouwens niet overeen te komen met uw webstrategie. 
Denk aan Hema, in het echte leven een veelzijdig warenhuis en online vooral bekend als fotoservice.

3. Bepaal wat uw bedrijf nodig heeft
In de webstrategiefase kunt u alvast nadenken over wat u nodig heeft op het gebied van:
* Productinformatie. Welke leveranciers? Wat verwacht u van hen? Alleen productspecificaties of ook uitgebreide informatie en foto's?
* Betaalmethoden. Welke betaalmethoden gaat u uw online klanten aanbieden? Denk aan iDEAL, PayPal, creditcards of acceptgiro
* Voorraadbeheer en fulfilment. Gaat u de voorraad zelf aanhouden voor de webwinkel? Of kiest u bijvoorbeeld voor een drop-shippingconcept, waarbij goederen direct vanuit een magazijn of toeleverancier naar de klant worden verzonden?
* Koppeling met andere backoffice-systemen. Enkele voorbeelden zijn: koppelingen aan logistieke systemen, boekhoudpakketten en kassasystemen
* Klantenservice. Wie gaat de telefoontjes en mailtjes opvangen binnen uw bedrijf?
* Onderhoud en content. Wie voorziet in het technische onderhoud en wie zorgt dat de site up-to-date blijft met nieuwsberichten, nieuwe producten en blogposts?

4. Bepaal meetbare doelstellingen
De doelstellingen van uw website komen voort uit de doelstellingen van uw bezoekers. Ze zijn op zoek naar uw telefoonnummer, willen producten en prijzen vergelijken met die van een concurrent, een offerte aanvragen, een product bestellen, of een antwoord op hun vraag. Zorg dat uw webstrategie daar op is aangepast. Ieder onderdeel van de site moet ook afzonderlijk meetbaar zijn (hoeveel bezoekers hebben daadwerkelijk op die "bel mij nu" button geklikt?)

5. Bepaal niet alleen, maar samen
Betrek andere mensen bij het bepalen van de webstrategie, zowel intern als extern. Stel uw medewerkers bijvoorbeeld de vraag: 'Volgend jaar wil dit bedrijf 100.000 euro inkomsten uit internet halen. Hoe denk je dat we dit kunnen realiseren en wat is er volgens jou voor nodig om dat te bereiken?'. Extern kunt u denken aan stakeholders als klanten, potentiële klanten, toeleveranciers, businesspartners en investeerders. Wat zijn hun meest voorkomende vragen, behoeften, klachten en wensen over uw bedrijf? Het is het begin van een prachtige webstrategie...

Twitter, de digitale nieuwsbrief en dataverrijking zijn tools waarmee u het maximale haalt uit uw klantcontact. Doe er uw voordeel mee.


Bron: De Zaak